Over mij, Sytse Broersma, en Noorderzon Muziekproducties
Ik ben Sytse Broersma, een geboren en getogen Fries van 60 jaar. Ik ben getrouwd met Klazina en we hebben 2 dochters, Lotte en Mirte.
Na mijn VWO-opleiding ben ik gaan studeren aan de MPA, later het Conservatorium, in Leeuwarden. Daar heb ik de opleiding Schoolmuziek-B gevolgd afgerond. Een prachtige, brede studie, waar ik heel veel heb geleerd en waar ik met ontzettend veel verschillende facetten van muziek in aanraking ben gekomen. Hoewel ik voor mijn eindstudie mijn leerplan popmuziek had geschreven, ben ik niet muziekleraar geworden zoals ik eerder voor ogen had.
Ik ben met pop/rockmuziek opgegroeid en het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ik ben in een bandje terechtgekomen en we maakten eerst Engelstalige en daarna Nederlandstalige muziek. Ondertussen was ik dienstweigeraar en deed ik vervangende dienstplicht als muziektherapeut in het Psychiatrisch Ziekenhuis in Franeker
De Nederlandstalige band was inmiddels gedoopt tot De Kast en na enkele bescheiden hit-noteringen braken we pas echt door met “In nije dei”, de titelsong van de Friese film “De gouden Swipe”, van regisseur Steven de Jong. De muziek was van onze toetsenist, Kees Bode, en ik had de tekst geschreven. Met dit nummer bestormden we de hitlijsten en opeens gingen alle deuren voor ons open. We hebben alles meegemaakt waar je als jonge jongen alleen maar van kan dromen.
Ik kwam er toen achter hoeveel plezier ik beleefde aan het schrijven van vooral Friese nummers. Fries is een prachtige lyrische taal, waar ik samen met mijn muziek mijn gevoel het best in kan uitdrukken. Als er voor een film of anderszins een Fries nummer moest komen dan deed ik dat meestal en zo schreef ik voor Friesland 500 “Eltse grins foarby” en voor de film “De Fûke” “Wa `t ik bin”. Beide singles bereikten de top 10 in de Nederlandse hitlijsten.
Na een aantal jaren was de koek een beetje op en is De Kast een tijdje niet actief geweest, van 2001 tot 2006. Iedereen moest zijn eigen weg weer even vinden. In 2006 hebben we de draad weer opgepakt met de band. Weliswaar meer op project basis.
Meteen hierna werden we voor de derde keer gevraagd om de titelsong te schrijven voor wederom een film van Steven de Jong, “De hel van `63”. Hiervoor schreef ik “De Hel foarby”.
In de minder actieve jaren van De Kast ben ik met mijn eigen bedrijf begonnen, Noorderzon Muziekproducties. Hiermee ben ik, naast De Kast, zelfstandig actief op meerdere fronten in de muziekindustrie.
Kernactiviteiten van mijn bedrijf zijn het componeren en produceren van muziek in mijn eigen Noorderzon studio. Hier schrijf ik muziek voor anderen en neem ik veelal op met voornamelijk singer/songwriters. Ook geef ik hier gitaar- en basgitaarlessen.
De laatste jaren ben ik steeds vaker gevraagd om muziek te schrijven voor theaterproducties.
Geweldig om te doen en ik heb er ontzettend veel van geleerd
Zo heb ik de muziek mogen schrijven voor o.a.:
- Circus Mouww (Sneek 2011)
- De stad waar ooit…. (IJlst 2014)
- Ik, Martinus (Sneek 2015)
- Baltic Blues (IJlst 2016)
- Elk Sines (2017, over het beroemde café van Tjerkje op De Klieuw)
- De Wylde Boerinne (2018, naar de prachtige gelijknamige novelle van Holtrop, met een script van Dick van den Heuvel)
Allemaal wat kleinere Friese producties, maar succesvol. Alles was uitverkocht en de recensies waren heel positief. Elk Sines is 2 jaar in reprise gegaan.
In mijn studio schrijf ik de muziek voor deze producties, speel ik alles in en zing ik samen met mijn dochter Lotte alle mannen- en vrouwenpartijen in. De nummers zijn dus kant en klaar voor de band, de cast en het ensemble. Dat is voor mij best veel werk, maar dit werkt uiteindelijk heel goed
Begin januari 2020 werd ik gebeld door Madelene van Beuzekom: ‘Zou je het leuk vinden en tijd hebben om mee te schrijven aan muziek en liedteksten voor musical/rockopera “De Tocht”, over de 11-stedentocht, die in begin oktober 2022 in première moet gaan?’ Jaaaa...te gek toch?!
Een supermooie opdracht! Inmiddels ben ik vrij ver gevorderd met schrijven en componeren van muziek voor dit spektakel.